25-09-2024 / Martijn Baten

Relevant blijven als bedrijf op social media is in de dynamische wereld van deze platformen een constante uitdaging. Wat vandaag een trend is, kan morgen alweer passé zijn. Hoe zorg je er dan voor dat je publiek zich blijvend aangesproken voelt en graag je boodschap ontvangt? In deze blog verkennen we 5 manieren om je bedrijf scherp en relevant te houden in het steeds veranderende social media landschap.

Tip 1: Ken de doelgroep van je bedrijf op social media

Het internet is een zee van diversiteit, en op social media wil je met jouw boodschap precies de juiste mensen bereiken die voor jouw bedrijf interessant zijn. Content algoritmes op platforms als Instagram en TikTok bepalen grotendeels op basis van interesses en de content die zij graag kijken wat een gebruiker te zien krijgt. Daarom is het kiezen van duidelijke niches cruciaal om relevant te blijven.

Om je doelgroep scherp te formuleren, begin je met segmenteren. Deel je publiek op in kleinere groepen op basis van kenmerken zoals gedrag, demografie en interesses. Hoe nauwkeuriger je jouw doelgroep kunt definiëren, des te meer richting het geeft om op de lange termijn relevant te blijven.

Een handig hulpmiddel hierbij is het creëren van persona’s – representaties van je ideale klanten. Als sportwinkel kun je bijvoorbeeld denken aan persona’s zoals “de marathonloper” of “de casual fitnessbezoeker”. Door persona’s te maken, kruip je in de huid van je doelgroep en begrijp je beter wat hun behoeften, pijnpunten en interesses zijn.

Wil je nog dieper duiken? Overweeg dan het gebruik van een Empathy Map. Deze methode helpt je om echt te begrijpen wat je doelgroep denkt, voelt, ziet en hoort, waardoor je een nog completer beeld krijgt van hun leefwereld.

Tip 2: Begrijp het social media gebruik van je doelgroep

Gebruikers gaan om verschillende redenen naar social media platforms en gebruiken ze op diverse manieren. Het Hootsuite Trend Report van 2023 laat goed zien hoe gebruikers verschillende platforms voor uiteenlopende doeleinden inzetten. Zo worden Instagram en TikTok vaak gebruikt voor grappig en vermakelijke content, terwijl contact met vrienden en familie dan weer primair via Facebook plaatsvindt.

Social media activiteiten per platform

Als bedrijf is het essentieel om het social media gebruik van je doelgroepen goed te doorgronden. Alleen zo houd je aansluiting en blijf je voor hen relevant. Maak daarom zelf actief gebruik van de platforms waar je doelgroep zich bevindt en word onderdeel van relevante online communities en plekken waar jouw doelgroep op social media aanwezig is. Door aandachtig te mee te kijken welke onderwerpen leven en welke trends kansen bieden voor jouw organisatie, kun je je eigen verhaal op een passende en effectieve manier op social media vertellen. Elke social media kanaal is anders en om relevant te zijn en blijven moet je de dynamiek op het platform begrijpen en hierop meebewegen.

Relevantie kan dus sterk verschillen per platform. Een aanpak die op LinkedIn succesvol is, zal waarschijnlijk niet dezelfde impact hebben op TikTok. Op LinkedIn kan de focus liggen op professionele content en thought leadership artikelen, terwijl Instagram en TikTok meer gedijen bij visueel aantrekkelijke, korte-video content. Facebook leent zich vaak goed voor community-building en diepgaandere interacties, terwijl Twitter (ook wel X) effectief kan zijn voor real-time updates.

Tip 3: Zorg voor relevantie door verbinding en authenticiteit

Uit het Hootsuite Trend Report van 2024 blijkt dat merken die zichzelf overdadig promoten of content van lage kwaliteit verspreiden, niet worden gewaardeerd door gebruikers. Sterker nog, een deel van de social media gebruikers geeft aan bedrijven te ‘ontvolgen’ vanwege saaie, on-authentieke en repetitieve content.

Relevant blijven als bedrijf op social media vraagt niet om meer zelfpromotie en lage kwaliteit content.

Maar wat willen gebruikers dan wel? Veel genoemd, in een vergelijkbare studie door Hootsuite, is content die de gebruiker iets nieuws verteld of leert, evenals content die inspireert en vermaakt. En om dat te kunnen bieden moet je begrijpen wat onder jouw doelgroep op dit gebied een snaar raakt.

Authenticiteit is vaak een succesfactor, jouw eigen unieke stem als bedrijf en merk. Dit kan zich uiten in het delen van achter-de-schermen content, het aan het woord laten van medewerkers, of het tonen van transparantie over bedrijfswaarden en -processen. Het kan ook betekenen dat fouten worden erkend wanneer ze gemaakt worden, en dat oprechte inspanningen worden getoond om te verbeteren. Juist deze benadering helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij het publiek en het merk menselijker en toegankelijker te maken.

Daarnaast zien bedrijven social media helaas nog steeds vaak als eenrichtingsverkeer om hun boodschap te verspreiden. De echte kans ligt echter in het opbouwen en onderhouden van relaties met klanten via deze kanalen. Relevantie zit in het leggen van verbinding en het onderhouden vervolgens van interactie. Door oprecht in gesprek te gaan met je doelgroep en waardevolle content te delen die aansluit bij hun interesses, creëer je een band die verder gaat dan oppervlakkige promotie. Dat vraagt om het doen van moeite, het blijvend verdiepen in de eindgebruiker.

Tip 4: Match targeting en ads zorgvuldig via social advertising

Ook bij betaalde social media campagnes speelt relevantie een cruciale rol. Goed gebruik van targetingmogelijkheden is bij social advertising essentieel, maar zonder aantrekkelijke en relevante content levert zelfs de beste targeting weinig op.

Zorg ervoor dat je gekozen targeting is afgestemd op je boodschap (en andersom). Begin bij nieuwe doelgroepen bijvoorbeeld met brand awareness, in plaats van direct aan te sturen op conversie. Je advertenties moeten aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep, waar ze staan in relatie tot jouw business en inspelen op hun behoeften en wensen.

Vergeet ook niet dat de advertentieveilingen van social platforms niet alleen kijken naar de hoogste bieder, maar ook naar de relevantie van je advertentie voor de doelgroep en de advertentieprestaties tot nu toe. Een goed doordachte, relevante advertentie kan dus beter presteren dan een advertentie met een hoger budget, maar minder relevantie. 

Tip 5: Zorg voor feedback in de samenwerking met een (social media) bureau

Als je samenwerkt met een bureau om je social media aanwezigheid te optimaliseren, is het delen van gedetailleerde inzichten over je doelgroep praktisch. Denk aan engagement cijfers, contentvoorkeuren en gedragspatronen van je publiek. Hoe meer inzichten je deelt, hoe effectiever het bureau voor jou aan de slag gaat.

Zorg voor een feedback loop waarin beide partijen regelmatig inzichten en resultaten delen om de strategie continu te verbeteren. Deze wisselwerking zorgt ervoor dat je social media aanwezigheid steeds verfijnder en effectiever wordt, waardoor je relevantie voor je doelgroep alleen maar toeneemt.

Bonustip: Blijf luisteren, leren en aanpassen

Relevant blijven als bedrijf op social media is geen eenmalige actie, maar een continu proces. Het vereist constante evaluatie van je doelgroep(en), optimalisatie van je content en inzet van de juiste strategieën. Door te blijven luisteren naar je publiek en bereid te zijn je aanpak aan te passen, zorg je ervoor dat je merk niet alleen zichtbaar is, maar ook daadwerkelijk een rol speelt in het leven van je doelgroep.

Experimenteer met verschillende contentformats, analyseer de resultaten en wees niet bang om nieuwe trends uit te proberen. Tegelijkertijd is het belangrijk om trouw te blijven aan jouw eigen verhaal. Relevantie op social media is een balans tussen vernieuwing en consistentie.

Klaar om relevant te blijven als bedrijf op social media?

Ben je geïnspireerd om je social media aanpak naar een hoger niveau te tillen? Met een incompany social media training speciaal voor jouw team zorg je voor een goede start of een waardevol opfrismoment van jullie social media aanwezigheid. Bekijk eens onze voorbeeldtrainingen op de website of neem direct contact met ons op om een maatwerk training te bespreken die echt het verschil gaat maken. Of je nu je strategie wilt aanscherpen, meer wilt leren over content creatie of dieper wilt duiken in de wereld van social advertising, wij staan klaar om je te helpen.

Stel ons je vraag via het contactformulier. We zijn ook te bereiken op het e-mailadres info@socialmediaacademie.nl of direct telefonisch via 06 – 53 79 82 82.